Логопедични прегледи

Кога да потърсим логопед?

Описание за видовете нарушения, които трябва да бъдат терапевтирани

Езикови нарушения на развитието

  • наименование / емотиконка/ специфични- изразява се в дефицит в езиковите умения.
  • / по какво ще познаете /Детето говори родния си език като зле научен чужд език
  • аутизъм
  • интелектуална и слухова недостатъчност
  • хиперактивност
  • дефицит на внимание 

Специфични затруднения в четенето, писане и смятане

Нарушения на звукопроизношението

  • артикулация, дишане и фонация

В кои случаи се прилага логопедична терапия:

  • Късно проговаряне
  • Нарушено разбиране на езика 
  • Трудно разбираем говор
  • Нарушен изговор на звуковете
  • Трудности в усвояването на езика
  • Трудност при формиране на изречения
  • Заекване и запъване
  • Проблеми при четене, писане и смятане

Етапно развитие на детето:

 

От раждане до 6 месеца

От раждане до 6 месеца

комуникативно развитие

  • бебето реагира на звуци и обръща очи към източника на звука
  • произвежда звуци / гука /; бърбори си и се смее с глас
  • прави балончета със слюнка и произнася съгласните М,Б и В / след 4 месец/

моторика 

                                                                  - държи играчка здраво в ръка; посяга за да я достигне 

1 година

1 година

комуникативно развитие

  • разбира “ не” и кратки инструкции
  • обръща се на името си
  • казва кратки думи като “ мама”, “ тате” и  

“баба” 

 моторика 

  • започва развитието на фината моторика. Детето може с помощта на палец и показалец да хване малък предмет като трохa
1, 5 година

1, 5 година

 

комуникативно развитие 

 

  • разбира прости изречения и инструкции
  • назовава познати предмети от заобикалящия го свят

 

моторика 

 

  • изучава предметите от заобикалящия го свят / удря и ги хвърля/
  • използва предметите по предназначение / пие от чашата, сресва косата си с четката/
2 години

2 години

 

комуникативно развитие

 

  • разбира по- сложни инструкции
  • произнася името си
  • говори с изречения от 2- 3 думи
  • задава първите си въпроси

моторика 

  • строи кула от 3-5 кубчета
  • разлиства страници на книга
  • храни се самостоятелно с малка помощ
  • сглобява пъзел от 3 части на позната тема
  • поднася лъжица към устата си
  • самостоятелно държи чаша и пие от нея
  • интерес към драскане и оставяне на следи
3 години

3 години

 

комуникативно развитие 

 

  • говори с прости изречения 
  • ползва предлози 
  • пита с въпрос “ защо”

 

моторика 

 

  • работи с пластелин
  • използва по- често доминиращата си ръка
  • облича се самостоятелно, с помощ
  • използва вилица
  • копира или рисува кръг и права линия
4 години

4 години

комуникативно развитие

  • речта на детето се доближава до речта на възрастен 

моторика 

  • държи молив по модел на възрастния / с три пръста /
  • рисува човешка фигура
  • закопчава самостоятелно цип и копчета
  • имитира движения с ръцете при игра
  • използва ножица 
5 години

5 години

 

моторика 

 

  • прерисува фигури - триъгълник, кръг
  • има желание да пише
  • преписва букви
  • пише името си
  • използва трипръстрен захват на молива
  • справя се с пъзели от повече части
  • самостоятелно се съблича и облича
  • оцветява в рамките на очертанията
  • брои до 10, познава цифрите до 5
PRESENT

Потърсете помощ, ако:

 

До 3 месец не реагира на шум, не се усмихва на членовете на семейството си, не реагира при движение на предмети и не лапа ръцете си

До 6 месец не гука и се храни неспокойно

До 1,5 година не пълзи и не стои изправено, не посочва, не разбира жестове като махане за “чао” 

До 2 година не умее да ходи, не употребява поне 6 думи, не имитира другите и не знае за какво служат прости неща от ежедневието

До 3 година не следва прости инструкции, не говори с прости фрази, ходи нестабилно 

Запитване

TOP Свържете се с нас
Facebook
Facebook